Afgebrand en opgebrand

Een burn-out is niet niks. Zeker nu in de zomer, na de Covid-19 stress, willen we heel heel erg graag actief worden.

Cover Image

Een burn-out is niet niks. Zeker nu in de zomer, na de Covid-19 stress, willen we heel heel heel erg graag actief worden. Maar wat als dat niet meer lukt? Je bent al moe, moedeloos en je sleept jezelf na een rusteloze nacht aan je haren je bed uit? Een burn-out bouwt zich langzaam op (of af?). Door te vaak over je grens te gaan snoep je de laatste extra reserves weg, tot er niets meer over is. Lange werkuren, spanningen in het gezin met kinderen die niet buiten kunnen spelen en online onderwijs krijgen. Te dicht op elkaars lip, etc. En dan moeten we ook nog op vakantie!!

Vermoeid

In de Klassieke Chinese Geneeswijze werd onder de noemer ‘Vermoeidheid’ de burn-out al beschreven in het standaard werk HuangDi NeiJing (Boek van de Gele Keizer). Vermoeidheid kan worden veroorzaakt door interne en externe factoren. Meestal is het het interne aspect dat de hoofddader is: overwerk (emotioneel en fysiek). Vooral de moeheid op het denken (智力性疲劳) zie ik in de praktijk veel terug, veroorzaakt door intensief mentaal werk. Te veel en te vaak aanpassen, op je hoede zijn, manager spelen (werk, thuis, relatie etc). Wanneer dat te lang duurt is je energie op een gegeven moment simpelweg op.

Het is op

Leef jij je leven als een weggever, perfectionist, verzorger, uitgebluste ouder, opgebrande student, manager, of een workaholic…. Dan weet je hoe het voelt om overwerkt, oververmoeid, uitgeblust te zijn en op je tandvlees te lopen. Bij een burn-out kun je niet meer goed functioneren, op je werk of sociaal. Maar een burn-out gebeurt niet plotseling. Je krijgt gaandeweg wel waarschuwingssignalen van je lijf, maar wanneer je deze negeert is het zover. Tekenen van burn-out zijn in het begin nog chronische vermoeidheid, met wat extra slaap en rust op te lossen. Maar wanneer dit niet gebeurt ben je moe en heb je geen energie meer. Dit kan escaleren naar emotionele en fysieke uitputting. Slecht slapen kan zich van enkele nachten tot elke nacht uitbreiden. Andere tekens zijn concentratie gebrek en vergeetachtigheid die kunnen leiden tot het niet afmaken van je werk of taken. Je krijgt een kort lontje, druk op de borst, hartkloppingen, duizeligheid en hoofdpijn. Soms val je zelfs flauw!

En nu?

Klassieke Chinese Geneeswijze zorgt voor balans in je lijf en je leven. Burn-out is een verstoring van je balans (maar dat wist je al lang). Door acupunctuur ga je het evenwicht herstellen. Een van de mogelijke uitingen van een burn-out is woede (het korte lontje). Woede staat in de TCM in contact met de Lever. Door het Lever-meridiaansysteem te optimaliseren stroomt het beter. Woede bouwt zich niet meer op maar uit zich op een natuurlijker manier die bij je hoort. Zo kan bijvoorbeeld ook Angst (geassocieerd met de Nieren) aangepakt worden. Angst kan de onderliggende reden zijn tot overpresteren en gezien willen worden. Naast acupunctuur zijn er ook kruiden die je voorgeschreven kunt krijgen (Ginseng, XiaoYaoSan, BaZhenWan, etc). Zelf doen: maak een wandeling (alleen) en sta regelmatig stil, mediteer meer, eet met aandacht. En... maak een afspraak of vraag om meer informatie.

Gerelateerde blogs:

Een burn-out heeft tijd nodig te ontstaan, en ook om er van te herstellen! Tip voor collega's:

  • Moeheid (Sp): Taiyin-Yangming 3-6
  • Uitgeput, deficient: Kid-2, 4, 7
  • Liv stagnatie dan Jueyin-Shaoyang alleen op de benen.

e-mail | mobiel | site | afspraak