Wonderlijk
Ontketen je zelf. Een trauma daagt je uit om terug te keren naar je diepste zelf. En een trauma kan iets kleins zijn, een boze blik van een voorbijganger of iets massaals als een oorlog of natuurramp.
Hoe mooi is het om in je acupunctuurpraktijk mee te werken aan het ontketenen, het losser maken van een trauma.
Hieronder beschrijf ik een aantal acupunctuurpunten, die onderdeel zijn van de Acht Wondermeridianen (Qí Jīng Bā Mài), deze acht meridianen worden gevormd bij het groeien van de foetus. Ze ondersteunen het vormingsproces van de mens. Na de geboorte dienen de acht als overloopgebieden bij extreme omstandigheden. Het (her)beleven van een trauma is zo'n extreme omstandigheid.
Daarom gebruik ik graag de Acht Wondermeridianen wanneer er sprake is van een trauma dat je leven stoort. Of het nu een keizersnede, miskraam of PTSS is.
Het is vaak het gemakkelijkst om met de Chōng en de Dài te beginnen, aangezien de meeste mensen een opeenstapeling van ervaringen hebben die nog niet volledig zijn afgehandeld (Dai) en zich vaak ongemakkelijk voelen bij wie ze zijn.
Ik gebruik de Chōng en Dài vaak samen, omdat we, door onszelf zelfacceptatie toe te staan, de neiging hebben om veel kwesties tegen te komen die we terzijde hebben geschoven en die zich hebben ‘opgehoopt’.
Nooit van de Wondermeridianen gehoord?
Een zeer korte samenvatting:
Bij de conceptie ontstaat er materie voor een lichaam door samensmelting van de Jing van beide ouders. De Hemelse vonk wordt geplaatst door het Mandaat van de Hemel.
De oorspronkelijke Qì (Yuan Qì) krijgt een plaats in de bevruchte eicel via de Chōng Mài.
Bij de eerste celdeling ontstaan de Rèn Mài en de Dū Mài en de zich verder delende cellen worden bijeen gehouden door de Daì Mài. De primaire krachten tonen zich in de Chōng, Rèn, Dū en de Daì Mài.
Qiāo Mài is de energie van de hiel en deze geeft de energie om te gaan bewegen; te gaan lopen over het pad van de Dao.
Wéi Mài is een “net” of zijn “netwerk”-structuren. Deze zorgen voor de interpretatie en assimilatie van ervaringen van de buitenwereld en van de binnenwereld.
De Acht Wondermeridianen hebben hun eigen verloop en maken gebruik van punten van de 12 hoofdmeridianen (behalve Ren en Du Mai die hun eigen punten kennen).
Om de QJBM te openen gebruik je de zogenaamde openingspunten
- Dū Mài [SI-3] - Rèn Mài [Lu-7]
- Daì Mài [Gb 41] - Chōng Mài [Sp-4]
- Yang Qiāo Mài [BL-62] - Yin Qiāo Mài [Kid-6]
- Yang Wéi Mài [SJ-5] - Yin Wéi Mài [Pc-6]
Afhankelijk van de klachten en de manifestatie daarvan worden punten gekozen.
Het kan de behandeling enorm versterken door de namen en concepten erbij te vertellen. Hieronder mijn 'verhalen' wanneer ik de punten gebruik in een behandeling.
Chong Mai
- wanneer de persoon zichzelf afwijst
- wanneer er sprake is van geen of weinig zelf-acceptatie, of zelfs zelf-haat.
SP-4 Gōngsūn, Grandfather Grandson 公孫 - Chōng Mài
GongSun: grootvader-kleinzoon
Overal waar de pulserende beweging aanwezig is: leven dat alles doordringt en in het levensproces verwerkt. De Chōng Mài is de verzameling van de Vier Zeeën: Xuè, Qì, Ying-Qì en Merg. Chōng Mài is het ‘Vat van Assimilatie’; integratie van na-hemelse ervaring in voor-hemelse essentie.
SP-4 GongSun: beweegt en verwerkt, brengt helderheid in het denken, inzicht waar het toe kan leiden, nieuwe perspectieven. Beter kunnen plaatsen, een plekje geven.
Problematiek binnen de familielijn (link met de vóór- en na-hemelse Qì). Herstellen van de verbindingen binnen de mens en binnen de bloedbanden.
Dai Mai
Het onverwerkt laten van te veel dingen heeft te maken met de Dai (hoewel het waarschijnlijk is dat zodra de Dai wordt geopend, een ander qjbm probleem zich zal openbaren).
Het is heel goed denkbaar dat er meer dan één kanaal bij betrokken is, en dat men moet werken met de kwesties die op het moment van ontmoeting weerklank vinden.
De Dai wordt gebruikt om oude problemen die nog niet zijn opgelost, los te laten.
GB-41 Zúlínqì, Foot Governor of Tears 足臨泣 - Daì Mài
ZuLinQi: de voet die de tranen over het hoofd ziet. Hout in Hout: een sterke energiestoot om verandering mogelijk te maken. Beweegt en laat los, zodat de tranen kunnen stromen. En: wat gebeurt er als er geen tranen meer (kunnen) zijn.
Te strakke band: het zou moeten of het zou niet moeten. Blokkerende zaken uit het verleden verhinderen vernieuwing.
Te losse band: kracht en energie om dingen niet zomaar te laten lopen. Doen wat nodig is om de zaak strak te trekken. De Galblaas is de ambtenaar die evalueert en beslist over de juistheid van wat zich aandient en dat uitvoeren (moed om het te doen of het te weigeren).
Yin / Yang Wei Mai
in staat grote veranderingen in het leven door te voeren
heeft hij het gevoel dat hij op de juiste plaats, tijd of lichaam is
bevindt hij zich in een overgangsfase vanwege een ‘terminale ziekte’
Verslavingsproblemen zijn manieren waarop we aan het hier-en-nu ontsnappen en zo het gebruik van de Yin Wei vermijden.
P-6 Nèiguān, Inner Pass 內關 - Yin Wéi Mài
NeiGuan: de binnenpoort.
Een pijnlijk stuk in je intern systeem dat nog niet geïntegreerd is, nog niet geaccepteerd is, dat wat nog verwerkt moet worden. Het is de verwerking van het verleden, wat continu irriteert, aandacht vraagt. Zolang de splinter blijft zitten blijft de pijn. Het gedrag doet alles om het voelen te vermijden.
Pc-6 NeiGuan (Luo punt Pericard) is de poort tot het innerlijke (en de poortwachter: Thou shallt not pass!) De Pericard is de boodschapper van de keizer, de connectie naar het innerlijk. Het herstelt de balans tussen lichaam en geest. Contact maken met wat van binnen leeft. Behandeling van onrust, trauma of depressie op diepere niveaus.
SJ-5 Wàiguān, Outer Pass 外關 - Yang Wéi Mài
WàiGuan: de poort naar buiten.
De gesloten poort: moeizame sociale interactie. Wanneer de poort te open staat: lichaam en geest staan te open. Gesloten: de buitenwereld buiten laten staan. Het punt activeert de sociale ambassadeur, die zorgt voor de harmonisatie van relaties met de omgeving. Het herstelt de circulatie en communicatie.
Onderweg naar een nieuwe bestemming, je pad hervinden en vervolgen.
Ren Mai
is de persoon overdreven gebonden
altijd op zoek naar een band met iemand of iets
altijd op zoek naar een moederfiguur
niet in staat vooruit te komen
LU-7 Lièquē, Broken sequence 列缺 - Rèn Mài
De volgorde, de opeenvolging is verbroken. Om veranderingen toe te laten, patronen te doorbreken, processen te laten indalen, of hulp bij het loslaten wat er is gebeurd of geweest. Veranderingen kunnen alleen gebeuren door van het bekende en vertrouwde pad af te gaan. Er is altijd verandering (Yi Jing). Ga je dezelfde weg of neem je een andere route? Kies je de 'verwachte' weg, of durf je een eigen weg te banen?
Du Mai
Gaat de persoon in het leven te enthousiast, te snel.
Of misschien bang om in beweging te komen
SI-3 Hòuxī, Back Stream 後谿 - Dū Mài
De achterzijde stroming is de assistent van het Hart, zijn directe beschermer. De SI helpt bij het verhelderen, inzicht te geven welke richting men op moet. Activering en steun in de rug. Het zet de Gouverneur (je rug) in beweging. Het strekt en sterkt de rug. Je rug rechten. De blik open naar buiten, naar de wereld.
Qiao Mai
Oordeelskwesties of kwesties die te maken hebben met het vermogen om een rol in het leven op zich te nemen
zichzelf in het leven te vertrouwen
KID-6 Zhàohǎi, Shining Sea 照海 - Yin Qiāo Mài
Wat wil ik nou van binnen? ShaoHai: het verlichten van de zee. Verheldering van wat je wilt, vanuit jezelf. Je Ming volgen en vormgeven. Start van het verhelderend proces. Innerlijke rust brengen: wat kwam ik hier ook alweer doen? [ Helpt hierdoor dus om angsten onder controle te brengen en ’n onrustig Hart te kalmeren. ]
Een heldere zee weerspiegelt de waarheid, weerspiegelt de hemel.
BL-62 Shēnmài, Extending Vessel 申脈 - Yang Qiāo Mài
Shen Mài: verlenging van de meridiaan: kalmeert het Hart, Shén en interne Wind. Voor een goede balans / ritmiek van inspanning en ontspanning, van waken en slapen. Het kunnen loslaten, letterlijk even kunnen stretchen. Openen en de zaak in eenheid voelen. Samenbinden.
PS don't do this at home... In de praktijk kies ik voor bepaalde combinaties van punten die je ondersteunen bij het vervolg. Acupunctuur is geen kookboek waar recepten in staan om elk gerecht te kunnen bereiden.
Bronnen:
- Kris Oosting (Effectief behandelen met acupunctuur QJBM)
- Dianne Sommers (diverse lezingen)
- Qing-Bai lesmateriaal
- Joan Duveen (Applying Stems and Branches Acupuncture in Clinical Practice)
- J.R. Worsley (Classical five-element acupuncture. Volume III the five elements and the officials)