Voeding of vulling

Om te kunnen functioneren eten we. Wat we ons niet vaak realiseren is dat voedsel niet alleen maar energie geeft maar ook andere kwaliteiten heeft. Je drinkt thee met verse gember om op te warmen; verse munt thee om af te koelen, etc.

Cover Image

Om te kunnen functioneren eten we. Wat we ons niet vaak realiseren is dat voedsel niet alleen maar energie geeft maar ook andere kwaliteiten heeft. Je drinkt thee met verse gember om op te warmen; verse munt thee om af te koelen, etc. Zo heeft alles wat we eten een thermische eigenschap. Wanneer je dat weet kun je het voor je eigen voordeel te gebruiken.

De meest eenvoudige manier om van fruit te weten wat het doet: waar groeit het van nature? Citrusvruchten groeien in tropische gebieden, en logischerwijs worden ze gegeten om te koelen. Voedsel dat hier groeit in de herfst en winter is dus goed voor je energie-opbouw in de winter. Fruit dat hier groeit is gegroeid door de omstandigheden van ons klimaat. Het bevat Qi dat we herkennen en waar we sterker van worden. Wat je eet kan ook je medicijn zijn. Je oma/moeder etc. maakt kippensoep wanneer de kinderen zich wat ziekig voelen. In de Chinese cultuur is het normaal om het eten aan te passen aan eventuele klachten. Om er achter te komen welke ingrediënten je nodig hebt, moet je twee dingen weten: welk orgaansysteem is verzwakt en welke ingrediënten lossen dat op?

Als je gaat kijken naar de vijf orgaansystemen zie je dat elk systeem ook een smaakvoorkeur heeft.

  • Milt en Maag: houden van een beetje zoet
  • Long en Dikke Darm: houden van een beetje pittig / gekruid
  • Nier en Blaas: houden van een beetje zout
  • Lever en Galblaas: houden van een beetje zuur
  • Hart en Dunne Darm: houden van een beetje bitter

Hoe weet je welk orgaansysteem verzwakt is?

Dat kun je lezen uit de symptomen... Een verzwakt Milt-Maag systeem kun je herkennen aan o.a. de volgende symptomen: slechte eetlust, geen dorst, gemakkelijk blauwe plekken, slechte concentratie, zwakke spieren, piekeren en zorgen maken etc.

Herken je dit?

Wanneer je hard moet studeren kun je de snoeppot beter uit de buurt zetten. Studeren is een zware taak voor het Milt-Maag systeem, het moet veel dingen verwerken en opnemen. Bij langdurig studeren verzwakt Milt-Maag, en vraagt het om zoet. Hetzelfde geldt voor veel sporten, ook dat put de Milt uit. Hierboven staat dat zoet de smaak is van de Milt, maar natuurlijk met mate! Teveel zoet maakt dat je Milt het bijltje erbij neergooit: je krijgt diarree of wordt misselijk.

Dit kun je doen

  • Milt-Maag: Zoete aardappel, pure chocolade (maar weer niet teveel), pompoen, walnoot, goji bessen.
  • Long-Dikke Darm: meer knoflook, gember, radijs, kaneel.
  • Nier-Blaas: soepen, kelp, zeewier, inktvis, oester en schaaldieren. Zwarte bonen, kidney beans en zwart sesamzaad.
  • Lever-Galblaas: azijn (balsamico), citroen, olijven en citrusvruchten.
  • Hart-Dunne Darm: peterselie, bamboe, boerenkool, aloe vera, spruitjes, rabarber en bittere meloen.
  • Wil je zelf aan de slag: open dan de app: TCM Check