Peer Brouwers
Cover Image

TMC (Traditioneel Chinese Geneeswijze) stelt dat de maag en de milt verantwoordelijk zijn voor vertering, opname van voedingsstoffen en het omzetten van voeding in Qì (energie) en bloed. Bij disbalans of wanneer de energie niet goed stroomt, dan krijg je tekenen van vermoeidheid, opgeblazen gevoel, pijn, overgeven, en gebrek aan energie. In deze tijd van overdaad en overvloed kun je misschien wel wat TCM tips gebruiken...

1.Vermijd stress en onrust

In TCM is er een gezegde: "Onrust beschadigt het bloed". Spijsverteringsklachten zijn vaak de eerste tekenen van stress. Bij stress maakt het lichaam adrenaline aan. Uiteindelijk beperkt adrenaline een juist functioneren van het spijsverteringssysteem. Het verminderen van stress en onrust verlicht symptomen als constipatie en prikkelbare darm syndroom (IBS / irritable bowel syndrome). Ook je geestelijke instelling is een grote factor. Door te ontspannen en te genieten van je maaltijd zorg je ook voor een betere spijsvertering.

2.Less Is More

Een van de opvallende dingen wanneer je in China eet, zijn de kleine porties. En eerlijk gezegd zijn de westerse porties veel te groot voor wat de maag van een normaal persoon kan verwerken. Volgens de TCM is de eerste stap naar gezond voeden, het beperken van de voedsel inname. In China zegt men: "Eet tot je tweederde vol zit." Wanneer het spijsverteringssysteem vol zit wordt het traag en kan het minder goed de toxines eruit halen en verwerken. Dus stop op tijd.

3.Ga voor kwaliteit

Wanneer je minder eet, kun je je concentreren op betere kwaliteit. Verruil gemodificeerd en voorbewerkt voedsel voor meer natuurlijk en biologische ingrediënten. Daarbij kun je je ook meer focussen op smaak. Het eten van kleurrijk en smaakvolle maaltijden maken je tevreden en bevorderen je spijsvertering. Wanneer je langzamer eet, eet je minder en waardeer je de smaak meer.

4.Goede Timing

Traditioneel Chinese Geneeswijze heeft een specifieke tijdlijn wat betreft de energie van het lichaam. De ochtend is het best voor je spijsvertering, en de avond is het minst geschikt. Daarom is het ontbijt de belangrijkste maaltijd. Met een stevig ontbijt vermijd je diabetes en heb je je energie beter onder controle. Een ander aspect is de timing en de hoeveelheid. Een lichte avondmaaltijd op een vroeger tijdstip helpt ook voor je gewicht.

5.Bescherm je “Verterings-Vuur”

Vertering is een natuurlijk proces van het lichaam dat afhankelijk is van de Yang van maag en milt. Je spijsvertering is een warm proces en koude heeft een negatieve invloed. Daarom raad ik koude dranken en koud voedsel niet aan. Chinese geneeswijze zegt dat vet stolt en voedsel klontert en dat vertraagt en stagneert de vertering. Het licht stomen van groentes heeft de voorkeur of kort wokken zodat de belangrijke voedingsstoffen bewaard blijven en wordt het verwarmd voor een betere verwerking.

6. Een Gebalanceerd Dieet

Dit verwijst naar een gevarieerd dieet, maar ook naar de vijf smaken. Elke van deze smaken helpen je vertering. Een zure smaak, bijvoorbeeld, helpt bij het verwerken van vet en beweegt je lever Qì. Zonder het zure wordt de lever te langzaam en kan het de maag niet ondersteunen. Geniet van de gevarieerde maaltijd van veel groente, fruit, noten,zaden en peulvruchten. Kauw langzaam en proef!

Fijne Feestdagen!