Peer Brouwers
Cover Image

We leven in een maatschappij die erg Yang is: alles moet sneller, groter, beter, actiever zijn dan de rest. We willen alles volgen, niets missen via sociale media, die ons asocialer maken (zet alle smart phones eens uit bij een etentje). We raken gestresst, overwerkt, of putten ons uit tot aan een burn-out. We gaan door totdat ons Yin op is, Yin is hetgene dat ons doet afkoelen, doet rusten. Wat rest is Yang.

Yin zijn alle vloeistoffen in het lichaam voor het bevochtigen, voeden en koelen van het fysieke lichaam. Yin ondersteunt de gewrichten, de wervelkolom, het vult de spieren en huid, het maakt onderdeel uit van bloed, het is de verkoelende factor voor de hersenen en laat ons in kleine hoeveelheden zweten om onze temperatuur ter reguleren. Hoewel langzaam en subtiel, houdt het Yin ons in balans en stabiel. Yin tekort is een bekende diagnose in de praktijk. Door het tekort aan Yin kan Yang zich extremer manifesteren, je merkt dat door bijvoorbeeld: opvliegers, hartkloppingen, weinig tot geen menstruatie, slecht slapen, alle droogteverschijnselen (huid, haar, ogen), depressie, nachtzweet, levendige dromen of nachtmerries, onrustgevoelens, duizeligheid, migraine en nog tal van andere klachten. Behalve de behandeling van de acupuncturist kun je ook zelf zorgen dat je je Yin voedt.

Lifestyle suggesties om Yin te voeden zijn onder andere

  • Lig om 22u in bed
  • Slaap in een donkere kamer met een lege maag
  • Wordt wakker zonder wekker
  • Beperk het scherm-gebruik, geen schermen na 17u
  • Haast je niet
  • Doe elke dag een dutje
  • Zorg voor hydratatie: drink water; vermijd koffie en cafeïne, geen frisdrank
  • Eet een volle maaltijd (volvette zuivel; avocado, goede olie, noten, biologisch en lokaal gekweekt vlees)
  • Omring jezelf met mensen waar je van houdt
  • Vermijd angstige situaties (geen horror films, autorijden in extreem weer, drukke of luidruchtige omgevingen)
  • Neem de fiets en wandel meer (boodschappen doen etc.)
  • Verbouw je eigen groente
  • Zorg dat je elke dag even buiten (park, plantsoen, weiland of bos) bent
  • Leg je mobiel ver weg, zet uit of op stil
  • Maak een wandeling in de natuur, en zorg dat je de geluiden van de beschaving niet meer hoort
  • Neem yoga lessen, taiji of andere trage activiteiten
  • Mediteer
  • Creëer momenten zonder enige activiteit en ervaar de stilte
  • Laat je werk op het werk
  • Blijf in het moment
  • Wees dankbaar
  • Blijf 's-avonds thuis

Image description

Voeding

De allerbeste manier om yin te voeden met voeding is het trekken van bouillon. Koop biologische botten met merg en doe ze in een grote pot met veel water en een scheutje azijn. Breng aan de kook en laat het enkele uren doorkoken. Zeef de bouillon en drink deze zo, of maak er een soep van. Terwijl de pot aan het koken is lees je een boek, krant of tijdschrift, los een puzzel op of kijk uit het raam... Ook voeding is onder te verdelen in Yin of Yang. Wanneer je voornamelijk Yin voedsel eet, kan je lichaam meer Yin energie produceren - donkerder, langzamer en kouder. Het eten van voornamelijk Yang voedsel geeft meer snelle, hete en veel actievere energie.

Om snel te weten welk type energie iets geeft kun je de volgende regels gebruiken:

  • Groeit het boven de grond in de zon, waarschijnlijk yang
  • Groeit het onder de grond en in het donker, waarschijnlijk Yin
  • Is het zacht, nat en koud, meer Yin
  • Is het hard, droog en pittig, meer Yang

Het is het gebrek aan stilte dat ons uit balans brengt. Om gezond te blijven hebben we het levendige Yang nodig en het rustige Yin.