Peer Brouwers
Cover Image

Als de temperatuur daalt zouden we ook moeten vertragen, simpelweg omdat ons metabolisme trager werkt in de winter. De winter is ook de tijd om rijke, voedende maaltijden te maken die het lichaam helpen energie te besparen. Dieren volgen het natuurlijke ritme en gaan in winterslaap. Mensen zouden energie moeten opslaan en krachten sparen om herstel en nieuwe groei te kunnen realiseren in de Lente.

Volgens de Traditioneel Chinese Geneeswijze (TCM) helpen congees in de winter voor een betere balans tussen Yin en Yang, het doorstromen van de meridianen , en het harmoniseren van Qì en Bloed. In de WuXing (zie eerdere artikelen) horen de Nieren bij de Winter, ze zijn dan extra actief en zijn astringerend (samentrekkend) en zorgen voor opslag van je energie. Eet minder zout om de Nieren te ontlasten. Rauwe en diepvries voedsel zijn niet vriendelijk voor de Maag en Milt, probeer deze te vermijden.

In de winter wordt vooral senioren aangeraden, vanwege een mogelijke verlaagde weerstand, om voedsel als tonicum te gebruiken omdat deze hun en weerstnd verbetert. Voedsel kan veel betere gezondheidseffecten hebben dan supplementen en pillen.

De tonica kunnen verwarmende kruiden zijn, vette en vlezige voeding. In dit seizoen is het lichaam ontvankelijker om rijke en voedende middelen op te nemen. Zeker als je een koude constitutie hebt met koude handen en voeten, zwakke nieren met frequent urineren, een koud en stijf lichaam en constante pijn in onderrug en enkels. Dan is de winter het uitgelezen seizoen om aan te sterken.

Verwarmende voedingsmiddelen zijn kruidnagel, kip, schapenvlees, garnalen, gember, walnoot, champignons, kastanje, mosterd, azijn, wijn, gingko, rode peper en lente-ui. Ben je kouwelijk, gebruik dan verwarmende kruiden als dangshen, ginseng, astragalus, reishi paddestoelen, longan fruit, etc. om yang energie te bevorderen.

Ben je erg warmbloedig... gebruik dan spinazie, aubergine, krab, witte knolraap, dadelpruim, suikermeloen, bittere meloen en ananas om de hitte te temperen. Zit je ergens in het midden gebruik dan gematigde kruiden zoals Chinese yam, goji-bessen, Amerikaanse ginseng, glehnia and Salomonszegel voor een gezonde balans.

Zwarte Bonen Congee

Effecten: Bevordert Nier Qi

Ingrediënten

  • Zwarte bonen 黑豆 – 2 eetlepels
  • Kleine rode bonen 紅小豆 – 1 eetlepel
  • Chinese Yam (shan yao) 山藥 – 30gm
  • Goji-bessen / Chinese Wolfsbes (gou ji zi) 枸杞子 – 10 tot 20 stuks
  • Rijst – half kopje

Bereiding

  1. Zet de bonen en de yam 2 uur onder water en spoel af.
  2. Zet de goji-bessen 30 minuten en spoel goed af.
  3. Was de rijst. Breng 4 koppen water aan de kook en doe alle ingrediënten erbij. Breng aan de kook, zet laag en laat 45 minuten koken of tot de bonen zacht zijn. Voeg water toe indien nodig.

Met dank aan NourishU