Een vruchtbare cyclus 4 -4

Cover Image

FASE VIER: PREMENSTRUEEL OF INNESTELING [Yang] Lutheale fase

Het belangrijkste principe is om Yang te blijven promoten om Qì en Bloed te bewegen. Deze fase van de cyclus begint ongeveer een week na de eisprong. Je Yang-energie heeft zijn hoogtepunt bereikt. Deze fase van de cyclus gaat verder over warmte, de beweging van Qì en de bevordering van Yang. Deze Yang-essentie is de drijvende kracht voor alle transformaties in het lichaam, het is verwarmend en verlevendigend, wanneer je voldoende Yang hebt, heb je veel energie om te werken en te spelen, Yang-essentie is het belangrijkste voor positieve zwangerschapsresultaten. Het is de aanzet die het leven begint, het is de energie die een zwangerschap op zijn plaats houdt.

Als je niet zwanger bent, begint Yang Qì en Bloed te verplaatsen ter voorbereiding op de menstruatie.

Image description

Een persoon met een Yangtekort heeft de neiging lusteloos te zijn, assertiviteit te verliezen, gemakkelijk aan te komen, heeft een slechte spijsvertering, neiging tot wallen, de mentale processen zijn traag, kouwelijk, missen libido, lijden aan lage rugpijn of zijn vatbaar voor depressie.

Yang-tekort kan een constitutionele zwakte zijn. Het kan komen door te hard werken, een ernstige ziekte (bijv. schildklieraandoening), overmatige stress of slaapgebrek waardoor de Yin-energie uitgeput raakt, wat leidt tot een Yin-tekort dat verandert in een Yang-tekort, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat. Wonen en werken in koude, vochtige omgevingen of te veel koud eten of drinken kan Yang ook beschadigen.

Wat te doen

Activiteiten JE MOET BEWEGEN!!

Als je niet probeert zwanger te raken, is intensieve training een week na je menstruatie gepast om de beweging van Qì en Bloed te bevorderen en stemmingswisselingen en lethargie te verminderen. 30 minuten stevig wandelen in een groene omgeving, fietsen.

Focus op: Matigen

Hormoonspiegels bereiken hun hoogtepunt als we de menstruatie naderen en veel vrouwen ervaren rond deze tijd PMS. Het is mogelijk om stemmingen en ongemakken vóór de menstruatie door middel van voedselkeuzes te beperken: als je last heb van gezwollen borsten en/of een opgeblazen gevoel, vermijd dan voedsel met veel zout, omdat dit het probleem kan verergeren, simpelweg omdat zout vocht vasthoudt. Hetzelfde geldt voor suiker; wanneer je last hebt van onbedwingbare trek of een snack-attack, kan het deze week het ergst zijn. Zin in koolhydraten? Neem dan de complexe soorten zijn, zoals bruine rijst, pasta of brood (de kaf is gevuld met energie met en stressondersteunende B-vitamines en vezels om de onbedwingbare trek te verminderen en die stemmingen in evenwicht te brengen.). Dit is ook een goede tijd van de maand om minder cafeïne en alcohol te gebruiken, aangezien deze stimulerende middelen door PMS veroorzaakte angst en stemmingswisselingen kunnen verergeren. Koffie en alcohol kunnen ook de opname van essentiële vitamines en mineralen verstoren die nodig zijn voor een optimale menstruele gezondheid, dus probeer een aantal alternatieven zoals bruisend fruitwater, kruidenthee, cichoreiwortel of ruil je ochtendlatte in voor een cafeïnevrije.

Luteale fase-boodschappenlijstideeën:

  • Bloemkool
  • Komkommer (vasthouden van water)
  • Squash
  • Cafeïnevrije kruidenthee
  • Sesam zaden
  • Spinazie
  • Bruine rijst
  • Eiwit naar keuze: tofu, kip, mager vlees, vis en zeevruchten
  • Bessen
  • Kurkuma
  • Pure chocolade

Eetpatroon

Focus op: Al het voedsel gekookt en warm, voedsel koken verhoogt de Yang Qì in het voedsel. Langzaam laten garen, stoofpotten, soepen, groenten zoals pompoen, prei, ui, zoete aardappel, wortel, maïs, pastinaak, bonen, erwten, yams, quinoa, kip, zalm.
Gestoomde groenten zoals broccoli, bonen.
Voeg kruiden toe zoals gember, kaneel, cayennepeper, nootmuskaat, kruidnagel, rozemarijn,

Vermijd

Rauw fruit en groenten, koude dranken, te veel zoet voedsel, zuivel, alcohol, koffie.
Stress verminderen.

e-mail | mobiel | site | afspraak