Een vruchtbare cyclus 3 -4

Het principe hier is beweging en warmte. In dit stadium van de menstruatiecyclus hebben Yin en vloeistoffen zich tot een climax opgebouwd. Wanneer er een goede vaste basis van Bloed is, verschijnt er kwalitatief goed, rekbaar vruchtbaar slijm, dit is wanneer de Yin-energie zich begint te transformeren in Yang-energie.

Cover Image

FASE DRIE: OVULATIE [Yang]

Het principe hier is beweging en warmte.
In dit stadium van de menstruatiecyclus hebben Yin en vloeistoffen zich tot een climax opgebouwd. Wanneer er een goede vaste basis van Bloed is, verschijnt er kwalitatief goed, rekbaar vruchtbaar slijm, dit is wanneer de Yin-energie zich begint te transformeren in Yang-energie. Yang-energie is het tegendeel van Yin - Yin is koel en vochtig terwijl Yang actief, warm en droog is. Deze warmte bevordert de verwijding en de bloedstroom, zodat het ei uit de follikels kan worden vrijgegeven en soepel door de eileider kan stromen. Tijdens deze fase van de menstruatiecyclus is het belangrijk om de gelijkmatige omschakeling van Yin naar Yang te bevorderen.

cyclus

Wat te doen

Blijf warm

Doe oefeningen die de heupen strekken en het bekkengebied bewegen, om de bloedtoevoer naar dit gebied te helpen vergroten. Vermijd stress; wees je bewust van het creëren van stabiliteit en tevredenheid in je leven. Mentale instabiliteit / agitatie kan een enorme invloed hebben op de overstap van Yin naar Yang, wat kan leiden tot onvruchtbaarheid als je probeert zwanger te worden of premenstruele problemen (PMS).

Focus op: Vezelrijk en licht

Zodra het ei volwassen is, begint de ovulatiefase. De hormoonspiegels stijgen, vooral oestrogeen omdat het helpt bij het ovulatieproces. Je basale lichaamstemperatuur stijgt ook, wat een hoger energieniveau kan beïnvloeden. Overtollig oestrogeen kan een negatieve invloed hebben op je cyclus, waaronder gevoelige borsten of plotselinge puistjes, dus voedingsstoffen die de lever ondersteunen om oestrogeen te verwijderen, zijn goed om op te nemen en worden aangetroffen in voedingsmiddelen zoals boerenkool, broccoli, uien, knoflook en radijsjes.

Ideeën voor het boodschappenlijstje voor de ovulatiefase:

  • Quinoa
  • Eieren
  • Boerenkool
  • Radijs
  • Volkoren: brood, pasta, rijst
  • Vruchten: bessen, citrus, papaja

Eetpatroon

Eet minder. Wel veel verse groenten en fruit. Eet licht gekruid voedsel en voedsel dat vloeistoffen helpt mobiliseren en opstoppingen voorkomt zoals gember, ui, knoflook en prei, kardemom, komijn of basilicum.

Vermijd

  • Koude dranken en rauw voedsel, b.v. salades, verse sappen, koud bier.
  • Verminder suiker en zuivel.
  • Vermijd vetrijk voedsel, omdat dit verstopping en vochtstagnatie kan veroorzaken.
  • Minder koolhydraten.

e-mail | mobiel | site | afspraak