Een vruchtbare cyclus 2 -4

FASE TWEE: POST MENSTRUELE FASE [Yin] Folliculaire fase Het belangrijkste principe hier is het voeden en opbouwen van Bloed en Yin. Het nestje wordt gebouwd…

Cover Image

In dit tweede artikel kijken we naar de post-menstruele fase. De opbouw begint.

FASE TWEE: POST MENSTRUELE FASE [Yin] Folliculaire fase

Het belangrijkste principe hier is het voeden en opbouwen van Bloed en Yin. Het nestje wordt gebouwd…

Image description

Deze fase begint vanaf ongeveer vijf tot zeven dagen na het begin van de menstruatie tot aan de eisprong. In dit stadium wordt Bloed opgebouwd samen met Yin en Qi, die beide deel uitmaken van Bloed. Dit is de fase dat het endometrium wordt geregenereerd, de follikels zich ontwikkelen en tegen het einde van deze fase wordt helder, rekbaar cervicaal slijm geproduceerd, wat leidt tot ovulatie. Tijdens deze fase is het lichaam relatief Qi en Bloed arm als gevolg van het verlies van menstruatiebloed.

In onze moderne drukke levensstijl is deze fase een belangrijk moment om Bloed en Yin te herstellen door tijd te nemen voor rust en regeneratie. Yin essence is verkoelend, voedend en bevochtigend. Het is een vrij rustgevende energie en het vertegenwoordigt het ‘elixer van de jeugd’ dat gedurende het hele leven wordt geconsumeerd. Verval wordt versneld door een drukke, stressvolle levensstijl. Yin-essentie is belangrijk bij het creëren van vloeistoffen voor het hele lichaam, het bevochtigt en voedt de organen en weefsels. In de baarmoeder is het belangrijk voor conceptie en de voeding en ontwikkeling van follikels.

Mensen met een Yin-tekort hebben de neiging om van binnen heet en droog te zijn, ze zijn vaak rusteloos, vatbaar voor angst, ze bewegen snel en zijn zeer alerte mensen. Yin wordt beschadigd door overwerk; overmatig denken en stress, overmatig stimulerende voeding, overhaast eten, gebrek aan / te veel sporten of onvoldoende slaap. Het kan ook worden beschadigd door overmatige seksuele activiteit en te veel zwangerschappen, IVF-cycli of een abortus.

Wat te doen

Rust uit: neem een middagdutje tussen 13 en 15u.
Yin is uitgeput door een overprikkelde, gehaaste levensstijl. Maak ruimte voor stilte in je leven door rustgevende en regenererende activiteiten die Yin en Bloed voeden en vermeerderen. Probeer bewust minder druk te zijn, minder televisie te kijken en minder tijd door te brengen met je computer of telefoon - lees een boek, ontspan met vrienden, ga eerder naar bed. Slaap is belangrijk voor het herstel en herstel van Qi, Bloed en Yin / Yang. Je hebt onze ‘down’ tijd nodig, ruimte om te regenereren.

Activiteiten

Oefening: Overmatige lichaamsbeweging put Bloed en Yin uit. Als je de neiging hebt om gestrest en gehaast te zijn, worden activiteiten zoals meditatie, tai chi, herstellende yoga (Yin-yoga) of regelmatig rustig wandelen in een natuurlijke omgeving geadviseerd, dit soort oefeningen bevordert Yin en helpt ons interne energie op te laden en weer op te bouwen. Als je de neiging hebt aan te komen, wordt intensievere activiteit aanbevolen. Geniet vooral van welke activiteit je ook kiest.

Focus op: Fris en licht
Hormoonspiegels, hoewel nog steeds laag, beginnen te stijgen naarmate de eierzakjes rijpen, ter voorbereiding op de eisprong. Mogelijk begin je jezelf energieker te voelen en mogelijk meer te bewegen, dus dit is een goed moment om licht, vers en levendig voedsel op te nemen, zoals salades en gefermenteerd voedsel zoals kefir, probiotische yoghurt of zuurkool, die de darmgezondheid en ontgifting ondersteunen. Met stijgend oestrogeen merken sommige vrouwen dat ze op dit moment meer energie, focus en wilskracht hebben, dus het kan ook een optimaal moment zijn om aan je plan voor gezond(-er) eten te beginnen.

Ideeën voor boodschappenlijst in folliculaire fase:

  • Salade groenten
  • Lijnzaad
  • Avocado
  • Broccoli
  • Mix van noten / zaden
  • Probiotische yoghurt
  • Courgette
  • Boekweit
  • Rode bieten / bietensap
  • Zalm
  • Kefir

Eetpatroon

  • Al het voedsel moet vers en van het seizoen zijn.
  • Eet drie maaltijden per dag, met tussendoor gezonde tussendoortjes.
  • Stop met alle bewerkte voedingsmiddelen zoals cakes, wit brood, ontbijtgranen (cornflakes)
  • Beperk suiker en koolhydraten
  • Vermijd vet gefrituurd voedsel
  • Neem geen eten en drinken met toegevoegde smaak- of zoetstoffen
  • Drink geen water bij het eten, maar drink veel water buiten de maaltijden om.
  • Eet eenmaal per dag hoogwaardige eiwitten, eieren of kip van vrije uitloop (waar mogelijk).
  • Gebruik veel water tijdens het koken. soepen, bottenbouillon, stoofschotels, stomen.
  • Eet veel groenten en wat fruit.
  • Probeer niet te eten als je gestrest of van streek bent. Eet langzaam, kauw goed op je eten en eet niet te veel.

Heilzaam voedsel voor Yin en Bloed:

  • Eiwit: eieren, vis, kip, tofu, beenmergsoepen, zaden en noten, vooral zwarte sesam, zwarte bonen, bruine bonen.
  • Groenten: snijbonen, asperges, zeewier, algen, brandnetels, groene bladgroenten.
  • Fruit: bramen, bosbessen, moerbeien, kokos. Bloed en Yin voedzame voedingsmiddelen zijn rijk aan voedingsstoffen en stimuleren het vocht- en vochtgehalte.

Beperk

Alcohol, koffie, stimulerende middelen, junkfood, zwaar gefrituurd voedsel, nicotine, overtollige suiker.

e-mail | mobiel | site | afspraak