5x Minder angst en stress

Acupressuur is als het ware het kleine broertje van acupunctuur. Net als acupunctuur wordt er gewerkt met bepaalde meridiaanpunten van het lichaam om pijn te verlichten en de stroom van Qi opnieuw in evenwicht te brengen. 
Acupunctuur en acupressuur gebruiken dezelfde punten, acupunctuur gebruikt naaldjes, terwijl acupressuur een zachte maar stevige drukmethode met de handen gebruikt.
En je kunt het zelf!

Beide hebben de volgende effecten:

  • Verlichten stress en spanning
  • Verhogen het algemene gevoel van welzijn
  • Zorgen voor verlichting van o.a. hoofd-, nek- en schouderpijn
  • Ontspannen lichaam en geest
  • Helpen bij het ontgiften (o.a. alcohol)
  • Versnellen wondgenezing
  • Verhogen je energieniveau
  • Verbeteren de bloedcirculatie
(en het bespaart je een afspraak in mijn praktijk!)


Long 1: Punt van opluchting en loslaten

中府  Zhong Fu "Midden Paleis"

ZhongFu Lung-1

Ook "Loslaten" genoemd, bevindt zich aan de bovenkant van de borst, drie vingerbreedtes onder het sleutelbeen. Dit punt kalmeert, het helpt bij het laten gaan, vooral in het geval van verlies.

Wanneer je iemand of iets dat je leuk vindt, verliest, opent dit acupressuurpunt het rouwproces om los te laten en kun je in een goede richting bewegen. Rouw is een emotionele reiniging. Huilen opent de adem, laat je verdriet los en verfrist je geest.
Door de punt van de wijsvinger te gebruiken en op dit punt, aan één of beide zijden tegelijkertijd, matige druk uit te oefenen, krijg je een diepere ademhaling een verbeterde bloedcirculatie en balans.

Adem langzaam en diep in terwijl je geleidelijk je vingerdruk loslaat, je armen naar buiten draait, je borst opent en je hoofd naar achteren kantelt. Houd je adem een ​​paar seconden in om de zuurstof op te nemen. Adem uit terwijl je hoofd naar beneden gaat en je vingers terugkeren naar de Zhong Fu punten. Herhaal deze oefening nog vier of vijf keer.


Galblaas 20: Endorfines loslaten

 風池 Fengchi "Windvijver" 

FengChi GB-20


Feng Chi reguleert de circulatie in de hersenen. Ze worden de poorten van de geest of de deuren van het bewustzijn genoemd.

Wanneer deze geblokkeerd zijn, kun je je verstikt voelen, druk in het hoofd voelen en het kan lastig zijn om met moeilijkheden om te gaan en heldere beslissingen te nemen.
Drukken op Feng Chi verlichten de pijn door de natuurlijke pijnstillers van het lichaam, bekend als endorfines, vrij te geven. Door de energie te openen via deze acupressuurpunten, verlicht je stijfheid, vooral bij een stijve nek, of artritische pijn, fibromyalgie of chronische vermoeidheid.
Feng Chi  is een van de krachtigste punten voor effectieve verlichting.

Waar ligt Feng Chi:

Het gebied ligt onder de basis van de schedel, in de holten aan beide zijden van de nek, tussen de twee verticale spieren van de nek. Je kunt diepere holtes / kuiltjes voelen onder het schedelbot, onder de occipitale rand tussen de trapezius en andere nekspieren (sternocleidomastoid).

Haal een paar keer diep adem en leg je vingers aan beide kanten onder de schedelbasis. Gebruik je duimen, vingers of gewrichten om geleidelijk druk uit te oefenen op de punten. Sluit je ogen terwijl je je hoofd langzaam naar achteren kantelt. Adem lange, langzame, diepe ademhalingen gedurende twee tot drie minuten. Richt de druk langzaam en stevig naar het midden van je hoofd.
Deze acupressuurpunten laten stijve nek en hoofdpijn vrij. Adem diep in terwijl je je hoofd een beetje meer opricht, en adem uit terwijl je de druk loslaat. Laat je hoofd zakken om je nek te ontspannen. Blijf langzaam, soepel en diep ademhalen, waardoor je geleidelijk de effecten merkt.

Herfst en Winter Tip: draag een sjaal zodat de wind dit punt niet kan bereiken. Hierdoor voorkom je verkoudheid en het binnenwaaien van andere virussen.

 


Galblaas 21: Weer in contact met de aarde

肩井 Jian Jing "Schouderput"

Jian Jing Gb-21


Jian Jing is een populair punt en is bijna onvermijdelijk voor verlichting van stress en angst.
 
Dit punt bevindt zich bij de basis van de nek, op de trapeziusspier, ongeveer halverwege tussen de wervelkolom en het acromion claviculaire gewricht.
Dit punt wordt meestal geassocieerd met spanning. We bewegen heel de dag met onze hoofden naar beneden gebogen, armen en handen werken op een toetsenbord of met een draagbaar apparaat, koken, rijden, bouwen, creëren.
Geen wonder dat dit deel van ons lichaam enige aandacht kan gebruiken. Bij een stijve nek, strakke schouders of hoofdpijn aan de basis van de schedel (een occipitale hoofdpijn): behandel Jian Jing.
Het is ook een goed punt om te gebruiken wanneer we de winter en de koude maanden van het jaar doorgaan. Omdat het wordt geassocieerd met dalende Qì van de bovenkant van je hoofd naar je voeten, masseer je de energie naar beneden.
Regelmatig werken met Jian Jing kan helpen stress en angst te verlichten of een aanhoudende hoest te kalmeren.


Large Intestine 4:  Verlichting

合谷 He Gu "Het verenigd dal"

He Gu LI-4


He Gu kan alleen worden gebruikt, of in combinatie met andere acupunctuurpunten, om rust te herstellen bij mensen die aan slaapstoornissen lijden, overmatige opwinding, prikkelbaarheid, hetzij als gevolg van slaapgebrek, ongemakkelijke omgevingsfactoren, werk- en gezinsdruk of een medische aandoening, stress en angst, hetzij als gevolg van werk, het gezin of een (te) druk leven.

He Gu kan ook nuttig zijn in de volgende gevallen:
  • Hoofd- en gezichtspijn
  • Pijnlijke menstruatie
  • Buikpijn, constipatie, diarree
  • Prikkelbaarheid
  • Pijnverlichting

Dit punt bevindt zich op het vlezige gedeelte tussen de wijsvinger en de duim. Breng de wijsvinger en duim van de andere hand aan beide kanten aan om een ​​greep te vormen. Oefen drie minuten stevige druk uit terwijl u diep ademhaalt.



Pericard 6: Terug naar beneden

內關 Nei Guan: "De poort naar binnen"

Nei Guan Pc-6

Nei Guan is het beste punt bij misselijkheid, ongeacht de oorzaak. Daarnaast helpt het tegen de hik, zeeziekte of wagenziekte. 
Nei Guan kalmeert de geest en verdrijft de onrust. Ook opent en ontspant het de borstkas.

Hoe Nei Guan te stimuleren:

Meet vanaf de pols de breedte van drie vingers naar de elleboog. Nei Guan zit tussen de twee pezen.
Oefen een stevige druk met je duim en draai twee à drie minuten op Nei Guan. Heb je last van de maag, dan is het aan te raden om Nei Guan op de linkerpols te masseren.

En... te weinig resultaat? Volg dan een van deze links: 

e-mail | mobiel | site | afspraak

Related post