Ongemak

Ziek worden gebeurt in bepaalde volgorde. Van ongemerkt naar echte fysieke klachten.

Cover Image

Je wordt op een ochtend wakker en je beseft dat je niet lekker in je vel zit. Misschien een ongemakkelijk vol gevoel met een felle maagpijn. Maar je hebt nog niet ontbeten dus daar kan het niet aan liggen. Je slaat je ontbijt maar over en gaat aan het werk.

Wat is er werkelijk aan de hand?

Je lichaam toont symptomen, ofwel signalen dat er iets niet in balans is. Maar het eigenlijke uit balans raken gebeurde niet deze ochtend. Het is iets wat zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld. Er zijn vast wel signalen geweest, signalen waarvan je niet wist hoe ze te interpreteren of die je gewoon hebt genegeerd. Het kunnen lezen van en handelen naar aanleiding van deze signalen is waar het binnen de Klassieke Chinese Geneeswijze (CCM) om draait.

Seizoensbalans 1-2-3

Seizoensbalans brengt je terug in het NU.

Cover Image

Het doel van een seizoensbalans behandeling is om de Qì van de patiënt weer in balans te brengen met het seizoen. Of eigenlijk terug te brengen in het NU. Seizoensbalans is een verdere toepassing van dr Tan's Balance Method, met inbegrip van de inzichten van Chao Chen, die de link met de Yi Jing verder uitwerkte. De Yi Jing (Het Boek der Veranderingen) beschrijft de totale veranderingen van YinYang, en wordt gebruikt als orakel, maar ook in de Chinese Geneeswijze.

Mogelijke klachten zijn voorjaarsmoeheid, de winterdip, herfstblues etc. Dit zijn klachten die te herleiden zijn naar de seizoenen. Maar er zijn ook andere cycli die ons parten kunnen spelen zoals het dag-nacht ritme, zwangerschap of de menstruatiecyclus.

Onderstaande uitleg is weliswaarbestemd voor collega acupuncturisten, maar lees rustig verder! Mail me als je meer wilt weten.

Jing

Voeding en je energie

Cover Image

Wat is Jing, en wat heeft dat te maken met mijn gezondheid?

Volgens de theorieën van de Chinese Geneeswijze bewaren de Nieren onze oer-Qi, bestaande uit zowel Nier Yin als Nier Yang. Het favoriete neefje van Nier Qi is Jing.

Zo moe... zo zwaar

Echte vermoeidheid kan de kwaliteit van je leven aantasten en kan zich op een aantal manieren uiten. Sommige mensen zijn zo uitgeput dat ze hun dag moeilijk doorkomen.

Cover Image

COVID-19 veroorzaakt een aardverschuiving in ons normale leefpatroon. Ik merk dat ik me moe voel hoewel ik de hele dag (nog) niet veel heb gedaan. Om me heen zie ik hetzelfde gebeuren. Zoals de wet van Newton beschrijft dat een lichaam eenmaal in beweging in beweging blijft en een lichaam in rust in rust blijft, zo lijkt het alsof hoe minder ik doe, hoe meer ik een dutje wil doen. Ik denk dat deze nepvermoeidheid slechts het product is van thuisblijven en thuiswerken en wennen aan het leven in een ander tempo.

Cover Image

FASE VIER: PREMENSTRUEEL OF INNESTELING [Yang] Lutheale fase

Het belangrijkste principe is om Yang te blijven promoten om Qì en Bloed te bewegen. Deze fase van de cyclus begint ongeveer een week na de eisprong. Je Yang-energie heeft zijn hoogtepunt bereikt. Deze fase van de cyclus gaat verder over warmte, de beweging van Qì en de bevordering van Yang. Deze Yang-essentie is de drijvende kracht voor alle transformaties in het lichaam, het is verwarmend en verlevendigend, wanneer je voldoende Yang hebt, heb je veel energie om te werken en te spelen, Yang-essentie is het belangrijkste voor positieve zwangerschapsresultaten. Het is de aanzet die het leven begint, het is de energie die een zwangerschap op zijn plaats houdt.

Als je niet zwanger bent, begint Yang Qì en Bloed te verplaatsen ter voorbereiding op de menstruatie.

Een vruchtbare cyclus 3 -4

Het principe hier is beweging en warmte. In dit stadium van de menstruatiecyclus hebben Yin en vloeistoffen zich tot een climax opgebouwd. Wanneer er een goede vaste basis van Bloed is, verschijnt er kwalitatief goed, rekbaar vruchtbaar slijm, dit is wanneer de Yin-energie zich begint te transformeren in Yang-energie.

Cover Image

FASE DRIE: OVULATIE [Yang]

Het principe hier is beweging en warmte.
In dit stadium van de menstruatiecyclus hebben Yin en vloeistoffen zich tot een climax opgebouwd. Wanneer er een goede vaste basis van Bloed is, verschijnt er kwalitatief goed, rekbaar vruchtbaar slijm, dit is wanneer de Yin-energie zich begint te transformeren in Yang-energie. Yang-energie is het tegendeel van Yin - Yin is koel en vochtig terwijl Yang actief, warm en droog is. Deze warmte bevordert de verwijding en de bloedstroom, zodat het ei uit de follikels kan worden vrijgegeven en soepel door de eileider kan stromen. Tijdens deze fase van de menstruatiecyclus is het belangrijk om de gelijkmatige omschakeling van Yin naar Yang te bevorderen.

Een vruchtbare cyclus 2 -4

FASE TWEE: POST MENSTRUELE FASE [Yin] Folliculaire fase Het belangrijkste principe hier is het voeden en opbouwen van Bloed en Yin. Het nestje wordt gebouwd…

Cover Image

In dit tweede artikel kijken we naar de post-menstruele fase. De opbouw begint.

FASE TWEE: POST MENSTRUELE FASE [Yin] Folliculaire fase

Het belangrijkste principe hier is het voeden en opbouwen van Bloed en Yin. Het nestje wordt gebouwd…

Image description

Een vruchtbare cyclus 1-4

Als moderne, gezonde vrouw heb je veel mogelijkheden om je menstruatiecyclus aangenamer te laten verlopen. Bij twijfel ga je natuurlijk naar je huisarts of gyneacoloog. Dit artikel geeft je handvaten om door anders te gaan eten, je menstruatiecyclus te optimaliseren. De vier fasen van je cyclus hebben elk hun energie-dynamiek en kunnen met voeding ondersteund worden.

Cover Image

Als moderne, gezonde vrouw heb je veel mogelijkheden om je menstruatiecyclus aangenamer te laten verlopen. Bij twijfel ga je natuurlijk naar je huisarts of gyneacoloog.
Dit artikel geeft je handvaten om door anders te gaan eten, je menstruatiecyclus te optimaliseren. De vier fasen van je cyclus hebben elk hun energie-dynamiek en kunnen met voeding ondersteund worden. Dit is het eerste van vier artikelen, elk hiervan geeft sugggesties voor voeding en tips voor je levensstijl.

Algemene introductie

Westers medische informatie

Met name de balans tussen progesteron en oestrogeen (de belangrijkste cyclushormonen die tijdens je maandelijkse cyclus fluctueren) is noodzakelijk voor de gezondheid van hormonen, maar ook voor het algehele fysieke, mentale en emotionele welzijn. Bepaalde voedingsstoffen helpen bij het ondersteunen van de hormoonveranderingen, beïnvloeden de hormoonactiviteit of bevorderen de productie ervan. Voeding kan je helpen.